محورهای همایش :

1-تاریخ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش الهیات

2-راهبردهای تدریس موثر در آموزش الهیات

3-طراحی آموزشی در آموزش الهیات

4-ارزشیابی در آموزش الهیات

5-طراحی واحد یادگیری در آموزش الهیات

6-بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش الهیات

7-نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با pck

8-کج فهمی های رایج در آموزش الهیات

9-نقش پژوهش های معلم محور(اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی) در رشد حرفه ای مرتبط باpck

10-الگوهای جهانی برای آموزش محتوا در آموزش الهیات

11-الگوهای تدریس برای آموزش محتوا در آموزش الهیات

12-الگوهای تدوین برنامه های درسی مرتبط با آموزش محتوا در آموزش الهیات

13-آموزش الهیات با استفاده از سایر محیط های یادگیری(گردشگری علمی، موزه و ...)


 

کارورزی

 

آموزش اثربخش نیازمند آن است که معلمان در طول دوره آموزشی در معرض تجربیات متنوع و غنی قرار گرفته و قادر به مطالعه، تصمیم گیری و ارزیابی نتایج تصمیمات در موقعیت های پیچیده آموزشی و تربیتی مبتنی بر یافته های علمی و پژوهشی باشند. برنامه کارورزی فرصت برقرار ساختن پیوند میان آموخته های نظری با محیط های واقعی آموزشی- تربیتی و عمق بخشیدن به تجربه های پیشین در جهت توسعه شایستگی های حرفه ای و دست یابی به ظرفیت غایی کنش عملی در کلاس درس را فراهم می کند.

 

برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر مشاهده تأملی، روایت نگاری و واکاوی  تجربیات به عنوان عناصر سازنده/شکل دهنده عمل فکورانه؛ و نیز ابزارهای سه گانه اقدام پژوهی، درس پژوهی و پژوهش روایتی به عنوان روش های مورد تاکید در برنامه تربیت معلم فکور این هدف را تعقیب می نماید.

 

کارآموزی

 

کارفرمایان عموما به دنبال جذب نیرویی هستند که حداقل یک سال تجربه کار در حوزه مورد نظر را داشته باشد. کارآموزی یک فرصت بینظیر برای کسانی است که به دنبال کسب دانش و مهارتهای لازم و مورد نیاز برای ورود به یک رشته شغلی خاص هستند و تجربه دنیای واقعی را به آنها ارائه می دهد.کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان یعنی قرار گرفتن مهارت آموز در موقعیت واقعی آموزش و تدریس است تا کارآموز ضمن انجام وظایف و فعالیت های حرفه ای خود، تحت نظر یک فرد باتجربه، برنامه های تدریس خود را طراحی، تنظیم، بررسی و اصلاح کند. انجام کارآموزی منجر به دریافت گواهی رسمی نمی شود. دورههای کارآموزی در مدت زمان کمتری اجرا میشوند. همچنین مهم ترین تفاوت کارورزی با کارآموزی در پرداخت و عدم پرداخت حقوق است.

 

اقدام پژوهی

 

پذیرش نقش پژوهشی از سوی معلم در کنار دو وظیفۀ مهم دیگر او مبنی بر وظیفۀ استفاده از یافته های پژوهشی تولید شده توسط دیگران و وظیفۀ آموزش پژوهش به دانش آموزان، ضرورت دانا و توانا کردن آنها درحوزه اقدام پژوهی را روشن میسازد. این امر بدان معناست که معلم باید با بینشی پژوهشی، مسائل کلاس و مدرسه را بکاود و با ژرف اندیشی به یافتن راه حلها، کاربرد بلافصل یافته ها و اخذ بازخورد مداوم به اصلاح و بهبود فرآیند های آموزشی و پرورشی بپردازد. بر این اساس، توانایی جمع آوری سیستماتیک اطلاعات درباره موقعیت های خاص آموزشی، تدریس و یادگیری دانش آموزان و متعاقباً بکارگیری روش های خاص برای بهبود آن است که منجر به ارتقاء توانمندی حرفه ای او می شود. بنابراین یکی از شایستگی هایی است که معلمان در آموزش های بدو خدمت باید به آن دست یابند.

 

پژوهش روایتی:

 

پژوهش روایتی یا روایت پژوهی عبارت است از مطالعه ی تجربه افراد از طریق داستان هایی که روایت می کنند. هدف این نوع پژوهش، یافتن معنا و تفسیر تجربه های انسان در تعامل با خود و دیگران است.

 

درصورتی که در طول برنامه آموزش حرفه ای، دانشجو معلمان فرصت پژوهش در تجربه را بدست آورند، به توانایی های مورد نیاز برای مواجهه با موقعیتهای نامعلومی که در آن غوطه ورند دست خواهندیافت و قادر خواهند بود این توانایی را به دانش آموزان خود منتقل کنند. از آنجا که، روایت های شخصی که حاصل تأمل دانشجو معلمان در موقعیتهای واقعی کلاس درس است که فرصت یادگیری از تجربه را ممکن میسازد.

 

درس پژوهی:

 

درس پژوهی یک رویکرد برای توسعه حرفه ای است که در آن معلمان در تدوین طرح درس، پژوهش، اجرا و اعتباریابی آن با یکدیگر همکاری می کنند. این رویکرد ظرفیت شگرفی برای تحقق اهداف مدرسه بعنوان سازمان یادگیرنده و بستری برای گفتگوهای حرفه ای درباره آموزش، تدریس و فرایندهای یاددهی -یادگیری در مدرسه فراهم می سازد. درس پژوهی، دانش آموزشی محتوا را در معلمان توسعه بخشیده و با سازوکارهای خود، قدرت و شایستگی معلمان را برای مواجهه با مسایل فراروی یاددهی– یادگیری توسعه می بخشد .

 

طراحی آموزشی

 

فرآیندی است که آموزش در کلاس درس با استفاده از فرآیند تحلیل ویژگی های فراگیران، تحلیل نیازها

 

وتعیین اهداف آموزشی، توسعه مواد آموزشی ،تعیین فعالیتهای یادگیری، انتخاب رسانه ها، کاربرد در

 

تدریس و اجرای آن و ارزشیابی تدریس انجام می شود.

 

واحد یادگیری

 

یک واحدیادگیری می تواند شامل بسیاری از درس ها باشد که برای یک دوره طولانی آموزشی تدارک داده می شود. طرح واحد یادگیری شامل اهدافی است که در قالب دروس به جزئیات تبدیل شده و شامل مفاهیم و مهارت های یادگیری برای رسیدن به شایستگی های لازم در برنامه درسی است که در فرآیند یادگیری کسب می شود. بنابراین رابط بین برنامه درسی با طرح درس است. طرح واحد یادگیری قابلیت استفاده توسط گروهی از معلمان برای طیفی از موضوعات درسی و کلاس ها و شرایط مختلف را دارد.

 

طراحی واحدیادگیری

 

طراحی واحد یاگیری یعنی توصیف فرآیند یاددهی یادگیری که در یک واحد یادگیری اتفاق می افتد (به عنوان مثال یک درس، یک فصل یا هر رویداد طراحی شده دیگر). طرح واحد یادگیری معمولا شامل اهداف ترسیم شده و بصری واحد یادگیری (با استفاده از نقش های ذهنی و مفهومی ،) جزئیات محتوا، زمان اختصاص داده شده برای تکمیل هر مرحله، پیش آزمون ها و پس آزمون های مناسب بر اساس اهداف واحد یادگیری است. طرح های واحد یادگیری به تصویر بزرگ به ویژه ارتباط بین دروس و ارتباطلات متقابل برنامه درسی می پردازد.

 

طرح درس

 

طرح درس در آماده سازی برای آموزش یک درس خاص مفید است. معمولا توسط معلم تهیه می شود تا مطمئن شود که یادگیری به صورت موثر صورت می گیرد. طرح درس نویسی شامل اهداف درس،مشکلات پیش بینی شده، تخصیص زمان برای فعالیت های تدریس، انواع تعاملات معلم با دانش آموز و

 

دانش آموزان با یکدیگر و محیط و ابزارهای مورد استفاده برای درس می باشد.