راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش الهیات در دوره متوسطه |
کد مقاله : 1006-CNF-FULL |
نویسندگان |
زینب طیبی * دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه سلام الله علیها |
چکیده مقاله |
آموزش در هر جامعه، از عوامل مهم و اساسی رشد و گسترش مهارتها و توانمندیهای افراد آن جامعه است. مأموریت اصلی آموزش و پرورش، فراهمسازی و تسهیل فرایند آموزش و یادگیری است. باورها و عقاید دینی و ارزشهای اخلاقی و رفتاری از جمله اموری است که معلول ساختار و محتوای نظام آموزشی است. در این میان افزایش موفقیت تحصیلی دانشآموزان در دروس الهیات و عمق بخشی به آموزههای دینی آنان همواره مورد نظر مربیان و مسئولین تعلیم و تربیت بوده است. از عوامل دستیابی به تعمیق باورهای دینی دانشآموزان، توجه به مؤلفههای اثرگذار و روشهای اثربخش در آموزش و یادگیری الهیات است که راهبردهای یادگیری و آموزش از جملة آنهاست. نوشتار حاضر با هدف آشنایی دبیران الهیات با راهبردهای آموزش در رشته تخصصی و فراهم نمودن یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای دستیابی به شایستگی اجتهاد در موقعیت آموزشی، میکوشد با روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در پردازش اطلاعات، راهبردهای آموزشی متناسب با حوزه الهیات را برای پاسخ به نیازهای دانش آموزان یا شناسایی و حل مسائل آموزشی و اقناع و استحکام معلومات دینی آنان معرفیکند. یافتههای پژوهش نشان میدهدکه آموزش شبکه محور، مشاوره محور، مباحثه محور، پرسش محور، آموزش متکی به فنآوری اطلاعات، آموزش مبتنی بر بازی و یادگیری متکی بر تفکر انتقادی، از راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش الهیات در دوره متوسطه است. |
کلیدواژه ها |
راهبرد، آموزش الهیات، یادگیری اثربخش، دوره متوسطه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |