بایسته های تعلیم و تربیت در داستان موسی و خضر(ع) |
کد مقاله : 1011-CNF-FULL |
نویسندگان |
حسن کاظمی سهلوانی * مدرس دانشگاه |
چکیده مقاله |
قرآن کتاب رشد و هدایت است که مخاطب آن جمیع بشریت بوده و برای سعادت، تعالی و رشد اخلاقی بشر آموزهای فراوانی در سبک ها و الگوهای تعلیمی بیان می نماید. که از جمله انها حکایت و سرگدشت نامه هاست. و بخش بسیار معتنا به قرآن و اختصاص حجم بالایی از آیات این کتاب نورانی به قصص و حکایت هاست حکایت های قرآنی نقش مهمی در تربیت جامعه و فرد داشته و لذا قرآن فلسفه وجودی آنرا تربیت جامعه و باروری اندیشه ها و کمال خردورزان می داند. این مقاله بدنبال آن است که آیا اصول یاددهی و یادگیری در قصص قرآن در راستای تزکیه اخلاقی نمود هایی دارد ؟ این نمود ها در سرگذ شت موسی (ع) و مرد اندیشمند (خصر) چگونه انعکاس یافته است؟در این راستا به روش توصیفی تحلیلی این سوال را پی گرفته و دریافتیم که این سرگذشت نمودهای بایسته ای را در تعلیم و تربیت می نماید |
کلیدواژه ها |
قرآن،تعلیم و تربیت، قصص، تمثیل،آموزه های اخلاقی، موسی و خضر(ع) |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |