نقش راهبردی تمثیل درآموزش مفاهیم توحیدی |
کد مقاله : 1027-CNF-FULL |
نویسندگان |
بهمن حکیمان * مدرس دعوتی دانشگاه ازاد اسلامی ارومیه |
چکیده مقاله |
یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ. تجدید نظر درالهیات و اعتقادات توحیدی از مطالبات حق تعالی ازمؤمنین می باشد. موفقیت به روزرسانی مفاهیم الهیات نیازمند مطالعه عمیق، آشنائی با تکنولوژی رسانه ای می باشد. بهره گیری قرآن از تمثیل در تبیین مفاهیم توحیدی و الهیات نشان از اهمیت راهبردی موضوع بوده و راه را برای اجرای این تکنیک باز نمود. استفاده از مثال حوزه علوم تجربی به علاقمندان الهیات ضروریست. نتیجه استفاده ازنقش راهبردی تمثیلات: وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ وصول به عقلانیت و تفکر در عقاید و معارف است. در پیشینه تحقیق، اهمیت و ضرورت و نتایج این تاکتیک راهبردی مشخص شده مانند سید قطب که نوع رابطه بین ممثِّل و ممثٍّل را با مثال مادی برای تفهیم مسئله معنایی و مثال معنوی برای تفهیم موضوع مادّی بیان نموده است. آنچه در این مقاله مزید بر پیشینه، تشریح شده است ضرورت متناسب نمودن آموزش مفاهیم الهیات و معارف توحیدی برای دانشجویان و تفهیم عقلانی و دانش افزایی آنان در دروس معارف اسلامی1و 2 و تفسیر قرآن و اخلاق می باشد، 10 مفهوم از الهیات با تمثیلات مربوطه با رویکرد علوم تجربی در این مقاله بیان شده است. مثال بادام درحرکت از ظاهر به باطن. نوربی رنگ و سفید در مفهوم ذات و اسماء سبعه. پیاز در موضوع جمال و جلال الهی. ترانسهای کاهنده در ضرورت وجود ملائکه. یخ درآتش در مورد معراج. قالب یخ در کیفیت تمثل فرشتگان و ارواح. لیوان تاشو در طبقات عوالم وجودی. هندسه طلایی عدد فی در مهندسی جهان طبیعت. |
کلیدواژه ها |
تمثیل، تفهیم، توحید، دانشجویان، علوم تجربی، |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |