چگونگی آموزش قرآن با تمرکز بر اوقات فراغت در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1033-CNF-FULL |
نویسندگان |
مسعود طالبی مقدم *1، بهنام عباسی اول2، مریم عباسی اول3 1مربی دانشکده پرستاری و بهداشت شهرستان طبس گلشن 2استادیار و مدیرگروه معارف و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد 3دکترای فقه و حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربیت حیدریه |
چکیده مقاله |
تصویب دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایجاد نمود. تعلیم و تربیت قرآنی، نیاز به حمایت و راهکار و تأمین اعتبار دارد که این مهم در سند تحول بنیادین دیده شده است، توجه به اهمیت قرآن، اصلاح روش های آموزش قرآن و تدوین برنامه های مدون جهت جذب آحاد مردم و محوریت تعلیم و تربیت بر اساس کتاب الهی و آسمانی، می تواند از نابسامانی های زیادی در جامعه اسلامی جلوگیری کند. این پژوهش بر آن است که به روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی چگونگی آموزش قرآن با تمرکز بر اوقات فراغت در دانشگاه فرهنگیان بپردازد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تربیت معلمانی قرآن محور با اندیشه قرآنی و ایجاد راهکارهائی جهت تربیت معلمین آینده و تراز نظام جمهوری اسلامی و سپردن سکان تعلیم و تربیت اسلامی به دست آنان در دراز مدت، می تواند یک جامعه آرمانی که هدف انقلاب اسلامی بوده است را ترسیم کند تا این نظام در دنیا به عنوان الگو مطرح باشد. تأمین اعتبارات لازم جهت تربیت نیروی انسانی در دراز مدت یک سرمایه ملی به حساب می آید. برای این مهم، خود مجریان در مرحله اول، می بایست دارای افکار و منش قرآنی باشند تا بتوانند الگوی خوبی قرار گیرند. لذا دقت، برنامه ریزی و استفاده از اساتید مجرب و مجریان اخلاقی و با اندیشه قرآنی و استفاده صحیح از منابع می تواند بسیاری از مشکلات تربیت قرآنی را برطرف سازد. |
کلیدواژه ها |
آموزش قرآن، تربیت اسلامی، مهجوریت، دانشگاه فرهنگیان، اوقات فراغت. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |