اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانش آموزان
کد مقاله : 1035-CNF-FULL
نویسندگان
محمدشهاب محمدآخوندی *1، زهره مصباح فر2، علیرضا مصباح فر3
1اداره آموزش و پرورش
2پردیس فاطمه الزهرا یزد
3اداره کل آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانش آموزان بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل ﮐﻠﯿﻪ دانش آموزان پسر پایه نهم مدارس شهر یزد در ﺳـﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 00-99 بود، که درمجموع تعداد 50 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه 25 نفری جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی قرار گرفت؛ درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. تأثیر این روش مطالعه بر پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با شاخص های مقبول روایی و پایایی اندازه گیری شد. داده های به‌دست‌آمده از اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل در پس آزمون شده است؛ بنابراین آموزش روش مطالعه مبتنی بر نقشه ذهنی می تواند برای پیشرفت تحصیلی درس پیام های آسمان دانش آموزان در مراکز آموزشی مورد استفاده قرارگیرد.
کلیدواژه ها
دانش آموزان، پیام های آسمان، پیشرفت تحصیلی، روش مطالعه، نقشه ذهنی.
وضعیت: پذیرفته شده