طراحی یک واحد یادگیری آئین زندگی(اخلاق کاربردی) با استفاده از الگوی طراحی آموزشی گانیه |
کد مقاله : 1059-CNF (R1) |
نویسندگان |
اکبر پناهی درچه1، افسانه کلباسی *2 1گروه معارف اسلامی پردیس شهید باهنر اصفهان 2گروه علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
چکیده طراحی آموزشی فرآیند شناسایی نیازهای یادگیری و توسعه مطالب آموزشی به منظور بهبود آموزش به فراگیران است. بنابراین یک مدل طراحی آموزشی، ابزار و چارچوبی برای این عمل است. مدلها برای انتخاب و سازماندهی روش ها، راهبردها و مهارت های تدریس و فعالیتهای دانش آموزان بر اساس اهداف آموزشی خاص استفاده می شوند. مدلهای طراحی آموزشی اثربخش مبتنی بر نظریه های یادگیری است. بسیاری از مدلهای طراحی آموزشی در طول این سالها ظهور کرده اند. این مدلها ممکن است رویکردهای متفاوتی برای طراحی و توسعه مواد آموزشی داشته باشند، اما هدف همه آنها تدوین نظام مند دوره های آموزشی برای رسیدن به اهداف آن است. مدلهای رایج طراحی آموزشی عبارتند از مدل ADDIE ، چارچوب اصول اولیه آموزشی مریل و طراحی آموزشی گانیه. در مطالعه حاضر ، ضمن معرفی این مدلها ، یک واحد یادگیری در زمینه یکی از دوره های معارف اسلامی دانشگاه - آیین زندگی (اخلاق کاربردی) - با استفاده از نه مدل طراحی آموزشی گانیه طراحی شده است. این طراحی به منظور تقویت روش سخنرانی انجام شده است، که هنوز بسیار رایج است و در تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. |
کلیدواژه ها |
طراحی آموزشی، واحد یادگیری، مدل طراحی آموزشی گانیه، آئین زندگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |