ارتقا بخشی تدریس الهیات بر اساس نظریات ساختن‌گرایی با تأکید بر مخروط ادگار دیل
کد مقاله : 1062-CNF
نویسندگان
امیر کریمی1، سجاد جلیلیان *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش تاریخ، پردیس فردوسی، البرز، ایران
2دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد
چکیده مقاله
امروزه آموزش الهیات در کشورمان با چالش‌های مهمی ازجمله یکنواختی کلاس درس، اکتفا نمودن به تدریس نظری و غفلت از تدریس عملی مباحث، استفاده از روش‌های تدریس سنتی، عدم توجه به نیازهای فراگیران و کاستی‌های کتاب درسی روبرو می‌باشد. بر این اساس، بهره‌گیری متناسب از مکاتب و نظریات یادگیری می‌تواند ما را درگذر از این نوع چالش‌ها یاری نماید. یکی از این نظریات راهبردی نظریات ساختن‌گرایی می‌باشد که در آن، یادگیری فرآیندی مستمر دانسته می‌شود که باید از طریق تجربه انفرادی افراد و مرتبط ساختن مفاهیم نظری با واقعیت‌های عینی شکل بپذیرد. در این راستا مخروط یادگیری ادگار دیل، به‌عنوان راهنمایی برای شناسایی بهترین روش‌های تدریس، می‌تواند بستر مناسبی برای آموزش الهیات ‌باشد. بر این اساس هدف کلی این پژوهش اثربخشی آموزش مفاهیم الهیات در بستر نظریات ساختن‌گرایی در نظر گرفته‌شده است و در پی پاسخ به این پرسش می‌باشد که چگونه می‌توان تدریس الهیات بر اساس نظریات ساختن‌گرایی را اثر‌بخش‌ نمود. در این راستا نگاشته حاضر با استفاده از روش توصیفی از نوع کیفی و تحلیلی و با استفاده از ابزار فیش‌برداری برای جمع‌آوری داده‌ها انجام‌شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که با استفاده از مؤلفه‌های نظریات ساختن‌گرایی می‌توان آموزش الهیات را بسیار کاربردی‌تر کرده و با بهره‌گیری از مخروط ادگار دیل می‌توان راه نیل به این مؤلفه‌ها را شناسایی نموده و درنهایت آموزش الهیات را به یک علم لذت‌بخش برای فراگیران تبدیل ساخت.
کلیدواژه ها
آموزش الهیات، ساختن‌گرایی، هرم ادگار دیل.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر