تربیت دینی و چگونگی پاسخگویی به سوالات چالش برانگیز و پرکاربرد در این حوزه |
کد مقاله : 1079-CNF |
نویسندگان |
بتول بصیری *1، اکرم اکوچکیان2 1استادیار 2هیئت علمی رسمی تمام وقت الهیات - پردیس فاطمه الزهرا (س)- دانشگاه فرهنگیان- اصفهان- ایران |
چکیده مقاله |
زمینه:مهمترین هدف تشکیل نظام اسلامی به طور اعم و نظام آموزشی به طور اخص، تربیت دینی به معنای عمیق و گسترده آن استو تربیت دینی مهم ترین رکن نظام تربیتی و آموزشی کشور ماست. هدف: برای تحقق تربیت دینی، عوامل تأثیرگذار گوناگونی از جمله نقش کتاب های درسی، خانواده، معلم، مدیر و مربی، رسانه ها، فضای مجازی و آموزش های جنبی وجود دارد که در این مقاله بر نقش معلمان و مربیان از جمله والدین تاکید می شود. در حقیقت پاسخگویی صحیح و عالمانه به سوالات چالش برانگیز و پرکاربرد نوجوانان توسط والدین و معلمان، راهکاری مهم و موثر در زمینه عملی شدن تربیت دینی خواهد بود. در همین راستا هدف از ارائه این مقاله، آموزش چگونگی پاسخگویی صحیح به چند سوال پر تکرار و چالش برانگیز کودکان و نوجوانان در این زمینه است. روش: رویکرد این پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه به روش «روایت تجربه زیسته» معلمان و آموزشگران درس تعلیمات دینی است، که حداقل تعداد 23 نفر از آنان تجارب زیسته آموزشی خود را بازگو و ارائه نموده اند. نتیجه گیری: برای تحقق تربیت دینی و نقش پذیری متربیان ، عوامل تأثیرگذار گوناگونی وجود دارد که در این مقاله بر نقش والدین ، معلم و مربی تاکید گردیده است.مطابق با یافته های این مقاله پاسخگویی درست، آگاهانه و عالمانه به سوال های چالش برانگیز و پرتکرار دانش آموزان، عامل بسیار تاثیر گذاری در جهت تحقق تربیت دینی در متربیان تلقی می گردد. |
کلیدواژه ها |
تربیت دینی، نظام آموزشی، تجربه زیسته، پاسخگویی به سوالات |
وضعیت: پذیرفته شده |