تحلیلی بر قواعد علم منطق در آموزش مطلوب الهیات (مبتنی بر مناظرات رضوی ) |
کد مقاله : 1082-CNF-FULL |
نویسندگان |
سید مهدی سلطانی رنانی *1، مصطفی آتشکار2 1استادیار و مدرس گروه معارف و تربیت اسلامی- دانشگاه فرهنگیان - ایران- پردیس شهید باهنر اصفهان 2گروه معارف و تربیت اسلامی- پردیس شهید باهنر اصفهان |
چکیده مقاله |
یکی از زمینه های مهم آموزش مطلوب در عرصه ی الهیات، توجه به قوانین علم منطق و استدلال های منطقی است. اهمیت این موضوع تا حدی است که توجه عملی و مبتنی بر برنامه ریزی صحیح بدان ها توسط مدرسان این رشته، می تواند محتوای آموزشی را ایده آل و بسیاری از نقص ها در این حوزه را مرتفع نماید. الگوگیری از شیوه های ائمه ی معصومین علیهم السلام، از جمله امام رضا علیه السلام یا تربیت یافتگان مکتب آنان، در تبیین معارف دینی در مواجهه با اندیشه های مخالفان اسلام، به ویژه مخالفان تشیع، با شیوه مناظره غنای خاصی به متون علمی الهیات بخشیده است . سعی نگارنده در این مقاله آن است که با روش توصیفی-تحلیلی و با هدف گسترش دامنه فضای سالم علمی و نیز تبلیغ حداکثری دین و حفظ آن از شرّ افکار انحرافی و ارائه ی راهکارهای مطلوب علمی در دفع شبهات رایج درعرصه الهیات و مطلوبیت هر چه بهتر محتوای آموزشی آن، به مهمترین قواعد استدلالی علم منطق در مناظره های حضرت امام رضا علیه السلام و کاربرد آنها در این عرصه اشاره نماید، تا هم مقام علمی و معنوی آن حضرت و هم ایدئولوژی صحیح ، کارآمد و منحصربه فرد ایشان برای همگان روشن گردد و اندیشوران و خردورزان بتوانند با واکاوی دقیق و صحیح این قوانین در مناظرات رضوی، زمینه ی مطلوب دفع شبهات و پاسخگویی به نیاز حقیقت جویان را فراهم نموده، و متون و محتوای آموزشی این رشته و نیز روش های صحیح تدریس در آن را ارتقا بخشند |
کلیدواژه ها |
حضرت امام رضا(ع)، مناظره، استدلال، قواعد علم منطق، آموزش الهیات، مناظرات رضوی |
وضعیت: پذیرفته شده |