تبیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در زمینه معارف اسلامی و نقش آن در تربیت دینی دانشجویان
کد مقاله : 1085-CNF
نویسندگان
بتول بصیری *1، احمدرضا نصر2، سید ابراهیم سید ابراهیم2، محمود مهرمحمدی3
1استادیار
2استاد دانشگاه اصفهان
3استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
هدف: تبیین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در زمینه معارف اسلامی، می تواند گام مهمی در تحقق تربیت دینی در بین دانشجویان باشد که در واقع هدف اصلی پژوهش حاضر است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است و در انجام آن از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است. جامعة آماری بخش کیفی 19 نفر از صاحب نظران تعلیم و تربیت کشور بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.. جامعة آماری بخش کمَی تمامی 181 نفر مدرسین موظف و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در شش استان بود که به روش نمونه گیری تصادفی 150 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. داده های پژوهش از طریق مصاحبة نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردید.
یافته ها: طبق نتایج پژوهش در بخش کیفی مهمترین نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی عبارتند از : 1- فراگیری قرآن به منظور پاسخگویی به سؤالات دانشجو- معلمان، 2- توانایی انتقال اعتقادات و ارزش های دینی- مذهبی 3- آشنایی با منابع و متون ناب و غنی اسلامی (نهج البلاغه، نهج الفصاحه، آثار و روایات، کتب معتبر اسلامی)، 4- توانایی استنباط و استخراج دلالت های تربیتی ، و در بخش کمی مهمترین نیاز آموزشی آنان مربوط به گویة توانایی کاربرد روش ها و دلالت های تربیتی موجود در قرآن و نهج البلاغه، فراگیری قرآن و نهج البلاغه به منظور پاسخگویی به سوالات دانشجو- معلمان و مهارت در به روز رسانی دانش دینی دانشجو – معلمان بوده است.
کلیدواژه ها
نیاز آموزشی، نیازسنجی، نیازهای معارف دینی، تربیت دینی، اعضای هیأت علمی
وضعیت: پذیرفته شده