کاربرد شیوه های نوین والگوهای فعال تدریس در آموزش دین وزندگی مجید نقیه هیات علمی دانشگاه فرهنگیان(پردیس شهید باهنر) اصفهان |
کد مقاله : 1086-CNF |
نویسندگان |
مجید نقیه * ایران.اصفهان.دانشگاه فرهنگیان.پردیس ش.باهنر اصفهان.گروه علوم تربیتی. |
چکیده مقاله |
یکی از مولفه های مهم برنامه ریزی درسی، راهبردهای یاددهی-یادگیری است. در این حوزه، روش های نوین و الگوهای فعال تدریس جایگاه ویژه ای دارد. هدف از ارائه ی مقاله ی حاضرمعرفی وکاربرد چهار الگو از الگوهای نوین تدریس است که در دروس دین وزندگی کاربرد بیشتری دارد. در الگوی بدیعه پردازی، فراگیران با طی گام هایی نگرش جدیدی نسبت به مقوله ای خاص پیدا می کنند. در الگوی دریافت مفهوم، آنان به کمک مثال هایی به مفهوم مورد نظر می رسند. درالگوی تدریس اعضای تیم، فراگیران پس از مطالعه ی فردی متن درس وبحث گروهی در مورد آن، هرفراگیری در گروه خود آن را تدریس می کند. در الگوی قضاوت عملکرد،فراگیران پس ازانجام یک فعالیت عملی، بامعیارها ومراحل درست آن عمل توسط معلم آشنا می شوند، تادرنهایت براساس آن معیارها ،آن فعالیت اولیه را نقد وقضاوت کنند. برای انجام این پژوهش از روش تحلیلی- مفهومی استفاده شد. این روش برای تببین بخش هایی از واقعیت بر اساس یک نظریه و الگو استفاده شده است. دراین مقاله تلاش شده است براساس هرالگویی ، یک مصداق ونمونه ی عینی ازدروس دین وزندگی درپایه های تحصیلی مختلف توضیح داده شود وسایر نمونه ها نیزاشاره گردد. |
کلیدواژه ها |
الگوی فعال تدریس، بدیعه پردازی، تدریس اعضای تیم، دریافت مفهوم، قضاوت عملکرد |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |