تاثیر روش های آموزشی پرسش و پاسخ، مباحثه ای و تلفیقی در تدریس دین و زندگی |
کد مقاله : 1087-CNF |
نویسندگان |
معصومه بیدار *1، معصومه شریفی2 1ادبیات عرب، پردیس حضرت معصومه علیها السلام قم 2استادیار، پردیس حضرت معصومه علیها السلام قم |
چکیده مقاله |
موضوع آموزش صحیح کتاب دین و زندگی روز به روز اهمیت بیشتری می یابد و بخش قابل توجهی از امکانات آموزشی ، اعم از انسانی و غیر انسانی را در همه سطوح آموزشی رسمی و غیر رسمی ، از آن خود می کند. یکی از مهم ترین دغدغه های نظام آموزشی کشور چیستی و چگونگی تولید و عرضه ی محتوای آموزشی دینی و قرآن و برنامه ریزی برای انتقال صحیح محتوای یادشده به دانش آموزان است(1396، یعقوبی، حسن؛ محسن نورایی و محمود شارع پور) . پژوهش حاضر در پی آن بوده که به تاثیر روش های پرسش و پاسخ و مباحثه ای و تلفیقی در تدریس دین و زندگی بپردازد ؛تا در پرتو آن ، نقاط قوت و ضعف این روش ها مشخص و از میان آن ها ، بهترین روش نیز مشخص شود. این پژوهش به روش کتابخانه ای ، با ابزار فیش و به شیوه توصیفی_تحلیلی به سامان رسیده است. یافته های پژوهش نشان داد که با توجه به تاثیرات سه روس مذکور، از بین این سه روش ، بهترین روش، روش مباحثه ای می باشد ؛ چرا که این روش به فراگیر کمک می کند ، مطالب به لایه های درونی ذهن دانش آموزان نفوذ کند. برجسته ترین ویژگی های روش مباحثه ای عبارتند از : فهم خوب درس، نفوذ درس به لایه های درونی ذهن، به خاطر سپرده شدن درس، رشد فکری و ذهنی دانش آموزان، فعالیت گروهی مناسب، یادگیری عمیق. |
کلیدواژه ها |
زبان قرآن، تدریس دین و زندگی ، روش پرسش و پاسخ ، روش مباحثه ای، روش تلفیقی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |