واکاوی علل بی انگیزگی دانشآموزان مقطع متوسطه نسبت به درس دین و زندگی؛ با تاکید بر نقش معلم |
کد مقاله : 1090-CNF |
نویسندگان |
فائزه عطائی *1، معصومه شریفی2، محسن رفیعی3، سیده زهره میرهاشمی4 1دانشجوی کارشناسی آموزش عربی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه (س)،قم، ایران 2استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت معصومه(س)،قم،ایران 3استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس آیت الله طالقانی(ره)،قم،ایران 4دانشجوی کارشناسی آموزش عربی،دانشگاه فرهنگیان،پردیس حضرت معصومه(س)،قم،ایران |
چکیده مقاله |
هدف اساسی از این پژوهش، واکاوی علل بیانگیزگی دانشآموزان مقطع متوسطه نسبت به درس دین وزندگی با تأکید بر نقش معلم بوده است. همواره عوامل متعددی در بیانگیزگی دانشآموزان نقش داشته، آن را تحت تأثیر خود قرار داده و مشکلاتی را به وجود آورده است و درس دین وزندگی در مقطع متوسطه نیز از این قاعده مستثنا نیست. معلم بهعنوان راهبر و مجری آموزشی، نقش بسزایی در پدیداری یا تشدید بیانگیزگی دارد. در این پژوهش، از روش کتابخانهای با ابزار فیش و به شیوه توصیفی- تحلیلی استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که این موارد در - بیانگیزگی دانشآموزان نسبت به درس دین وزندگی از سوی معلم، تأثیر دارد: عدم رعایت استانداردهای مطلوب محیط و جو کلاس، روابط نادرست بین معلم و دانشآموز، عدم شناخت ویژگیهای روانشناسی دانشآموز، عدم آشنایی با عوامل مؤثر بر تربیت و روشهای تربیتی، محیط خشک و بیروح کلاس، فقدان جو راحت و صمیمی در کلاس، عدم رعایت تعادل نسبت به دانشآموزان در انجام فرایض، رفتار و کردار ناهماهنگ، خام و بیتجربه بودن معلم، نداشتن نرمی و لطافت در برخورد با مخاطب، نداشتن مهارتهای انگیزشی در تدریس. |
کلیدواژه ها |
بیانگیزگی، دانشآموز، دین وزندگی، معلم، راهکار |
وضعیت: پذیرفته شده |