نقش راهبردی "تزکیه نفس" در آموزش الهیات از منظر اسلام (با تأکید بر نقش هدایتی انبیای الهی)
کد مقاله : 1091-CNF
نویسندگان
معصومه شریفی *1، معصومه حافظی2، محسن رفیعی3
1قم فبکه مفید بلوار شهید کریمی، کوچه ۲۳ نبش کوجه هشتم پلاک ۲۹ عصو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
2مدرّس دانشگاه فرهنگیان؛ پردیس شهید باهنر کرمان
3هیات علمی دانشگاه فرهنگین پردیس ایت الله طالقانی قم
چکیده مقاله
تزکیه نفس مدرّس در آموزش الهیات - از منظر تعالیم اسلامی - نقش اصولی و راهبردی دارد و از جمله راهبردهای بهینه‌سازی فرایند تعلیم و تربیت انسان‌ها است. هدف اساسی از این پژوهش، ترسیم نقش راهبردی اصل تزکیه نفس در آموزش الهیات با الگوگیری از نقش هدایتی انبیای الهی بوده که در آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. این پژوهش، به روش کتاب‌خانه‌ای به سامان رسیده و داده‌های استخراج شده، به شیوه تحلیلی ـ توصیفی و بهره‌بردن از تفسیر اجتهادی، مورد پردازش قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش، نشان داد که از منظر دینی، رستگاری انسان‌ها در پرتو تزکیه نفس بوده و بر مبلّغان و مدرّسان آموزش الهیات، لازم شمرده شده که خود نیز عامل به آموزه‌های دینی باشند و با عمل به آن آموزه‌ها و طهارت نفس، چراغ راه فراگیران باشند؛ زیرا عدم تزکیه نفس مدرّسان الهیات، آسیبی بر مواعظ آنها بوده و در لسان روایات، خصلتی نفاق-گونه محسوب می‌شود. در فرهنگ قرآنی، پیامبران الهی که علاوه بر ارسال وحی الهی، وظیفه رسالت، تبیین، تعلیم و تربیت را نیز به عهده داشته‌اند، تربیت شده آموزه‌های الهی بودند و با تزکیه و سلامت نفس، رسالت خود را انجام می‌دادند. نتیجه اینکه الگوبرداری از شیوه تعلیم و تربیت انبیای الهی، نقش راهبردی تزکیه نفس مدرّسان علوم دینی را نمایان می‌سازد.
کلیدواژه ها
قرآن کریم، تزکیه نفس، پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، مدرّس، آموزش الهیات
وضعیت: پذیرفته شده مشروط