نقش پژوهش های معلم محور برنامه درسی الهیات در رشد حرفه ای دانشجو معلمان از دیدگاه اساتید و دانشجو معلمان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا |
کد مقاله : 1094-CNF |
نویسندگان |
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند4 1علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان . پردیس زینبیه شهرستان پیشوا 2علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان .پردیس زینبیه شهرستان پیشوا 3دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهر قرچک 4دانشجو معلم دوره ی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا |
چکیده مقاله |
یادگیری از تجربه ها و انتقال آن به دیگران،لازمه ی امر آموزش و پرورش است که انجام پژوهش های اقدام پژوهی،درس پژوهی و روایت پژوهی تا حدود زیادی آن را میسر و مرتفع می سازدوبخش زیادی از رشدحرفه ای مرتبط با PCKاز طریق آن به دست می آید.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اقدام پژوهی ، درس پژوهی و روایت پژوهی در رشد حرفه ای مرتبط باPCK دانشجومعلمان درآموزش الهیات ، از دیدگاه اساتیدودانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه ی شهرستان پیشوا در سال 1399انجام شده است . این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش توصیفی - تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، زمینه یابی می باشد.جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی رشته ی الهیات و آموزش ابتدایی پردیس زینبیه به تعداد 875 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 269 نفر انتخاب گردید.ابزار پژوهش پرسش نامه ی محقق ساخته با 36 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی آن به وسیله ی پانل متخصصین وکارشناسان تایید شده و پایایی پرسشنامه باکمک آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد.یافته ها نشان دادند انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان با رتبه 85/12 بیشترین تاثیر را در رشد دانش یادگیری و شناخت یادگیرنده و روایت پژوهی با رتبه 65/4 کمترین تاثیر را بر رشد دانش برنامه ی درسی دانشجو معلمان در آموزش الهیات دارند و اقدام پژوهی در رتبه سوم تاثیر قرار دارد . |
کلیدواژه ها |
اقدام پژوهی ، درس پژوهی، روایت پژوهی ، الهیات ، دانش موضوعی - تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده |