آموزش الهیات با رویکرد زمینهمحور |
کد مقاله : 1099-CNF |
نویسندگان |
رحمت شایسته فرد * استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش معارف اسلامی در دورههای گوناگون تحصیلی، از مهمترین دغدغههای دستاندرکاران تعلیم وتربیت است. باتوجه به اهمیت معارف اسلامی در سبک زندگی، از طرفی رویارویی و گسترش فضاهای مجازی درعصر حاضر، لازم است فضاهای آموزشی از تدریسمحور بودن خارج شود و بهسمت تحوّلآفرینی در تربیت حرکت کند. ازاینرو، سؤال اصلی پژوهش حاضر آن است که ازچه فضاهای آموزشی دیگری بهغیر از محیطهای متداول آموزشی میتوان استفاده کرد که هم جذابیت مباحث را افزون کند و هم تأثیرگذاری بیشتری برمخاطب داشته باشد. درمقالۀ حاضر که با روش توصیفیتحلیلی تهیه گردیده، پس ازبررسی آیات وروایات اسلامی، مهمترین روشهای آموزش الهیات با رویکرد زمینهمحور استخراج شده عبارتند از: «زمینهسازی برای انس با خداوند متعال»، «حضور درعبادات جمعی مثل نمازجماعت و نمازجمعه»، «ارتباط با قرآن کریم»، «ارتباط با معصومان»، «انس با مطالعه»، «رفتوآمد با بزرگان دینی»، «آشنایی با فرهنگ ایثاروشهادت»، «زیارت قبور مؤمنان»، «عیادت از بیماران»، «سیر درزمین به منظور مطالعه دراحوال گذشتگان»، «چشاندن سختی به متربی» و «حضور درکانونهای اصلاحوتربیت» که با استفاده از محیطهایی همچون: شرکت درمجالس دعا و عبادات جمعی، محافل جذّاب قرآنی، جلسۀ اخلاق بزرگان دینی، تشییع جنازۀ برادران دینی، زیارت مرقد معصومان، قبورمؤمنان وبزرگان دینی، حضوردرکتابخانه و محیط مطالعه، مطالعۀ زندگینامه ووصیتنامۀ شهدا، حضور درمنزل وگفتگو با نزدیکان شهیدان، حضور سرمزارشهیدان، بازدید ازمناطق عملیاتی دفاع مقدس، آسایشگاه جانبازان، بیمارستانها، مراکزتوانبخشی و نگهداری بیماران کمتوان ذهنی، سرای سالمندان، کمپهای ترکاعتیاد، زندان وکانونهای اصلاح وتربیت، شرکت دراردوهای با شرایط سخت و برخی از فعالیتهای ورزشی مثل کوهنوردی، قابل تحقّق است. |
کلیدواژه ها |
آموزش الهیات، روشهای تربیتی، محیطهای یادگیری، رویکرد زمینهمحور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |